Ai face altfel in locul fetei de la HR?

Iti place pagina? Recomand-o!
Departamentul de HR

Departamentul de HR

Toti cautatorii de joburi ii detesta pe cei de la HR si pe cei din firmele de recrutare, si pe buna dreptate. Ei sunt cei care nu le selecteaza CV-urile ca sa-i cheme la interviu, nu pot discuta cu ei despre meseria lor, fiindca HRistii si recrutorii nu au de unde sa stie detalii tehnice pe care angajatii le-au deprins in atatia ani si ani de munca. Din cauza lor nu ajung sa discute direct cu managerii departamentelor vizate, cu care pot vorbi aceeasi limba.

Sigur, orice candidat ar vrea sa vorbeasca direct cu cel care i-ar fi sef direct, sa-i spuna in detaliu ce a facut, pe unde a fost, cata meserie stie, ce ar putea sa aduca bun la noul job, si cate si mai cate. Toti se simt pregatiti pentru o asemenea discutie, stiu deja raspunsurile la intrebari, sunt pe un teren solid. Asta e partea cea mai simpla si mai placuta dintr-un proces de recrutare.

Cei de la HR si de la firmele de recrutare, insa, nu te pot evalua ca specialist in ce esti tu, fiindca nu se pricep, normal. Atunci incep sa se uite daca nu cumva esti superficial, daca esti frustrat, daca minti si faci pe desteptul, cum stai cu logica, cu nervii, cat de bine spalat esti, cat de repede te prinzi, cat de tare ii poti enerva pe cei din jur, se apuca sa ghiceasca ce reactii vei avea si cum te vei purta in continuare, pornind de la aceste observatii. Or, la astea nu ai raspunsuri, nu ai cum, fiindca nu te pricepi, nu stii niciodata cand raspunzi bine si cand o dai de tot in bara. Esti pe un teren foarte alunecos, si nimanui nu-i place asta, bineinteles.

Cand esti o fata de la HR care a vazut multe si pe multi in viata ei, sau unu de la firma de recrutare, care a vazut si mai multi de atat, si cand citesti ce scriu oamenii acestia mai jos, incep sa ti se aprinda niste beculete, parca il vezi deja in fata ochilor:

“In fiecare CV este o viata profesionala , experienta , studii , hobby samd … Cum sa ignori asa ceva mai ales cand iti este destinat este de datoria ta macar sa il citesti ! Ce conteaza de pe ce a fost trimis e-mail-ul ? Important este ca a ajuns la destinatie si poate fi citit! Mai lasati-o cu politetea ca oricum nu cunoasteti omul sau aplicantul/a personal ca sa mai pretindeti sa va lingusoasca intr-o scrisoare de intentie cand intentia este una singura , cine trimite un CV vrea sa se angajeze si punct !”

“Si care era diferenta daca era trimis de pe telefonul mobil sau PC ? Si ce vroiati sa scrie in e-mail ca de ex ? “Nu va cunosc personal dar mi-as dori sa discut personal la un interviu sau la o cafea si la urma sa imi spuneti ca nu rezistati sa nu ma angajati ” Ca doar motivul pt care cineva trimite un CV este sa se angajeze ! Ce isi dorea doamna ? Cateva salutari calduroase si minciuni frumoase cum ca firma este un model in bransa , de vreo 7 generati este in fruntea pietei si ca intr-un job asemanator dar la alta firma nu s-ar angaja nicicum ! Hai ca prea mancati bureti in acest articol si daca chiar asta este selectia nu este de mirare ca alegerile sunt absolut gresite !”

“Nu ai ce sa le ceri astora din RH. Astia cauta sclaveti, cu dintii ultra-albi, care vorbesc doar corporateza ca limba, sa fie ‘flexibili su dinamici’, cu alte cuvinte angajatul sa nu aiba decat un singur scop in viata: Corporatia. Intotdeauna cand iti cere vreun RH-ist CV, sa il trimiti in format PDF cu optiunea Secured activata. Ca sa nu poata copia date din CV tau. Niciodata sa facilitati viata fatucilor din HR. Never.”

Managerul nu are rabdare sa se uite la toate maruntisurile acestea, adesea nu are nici atata timp, si tot adesea nici nu se pricepe sa te analizeze si sa te evalueze si la cap si la caracter. Asadar, ideal e sa ajungi cate cat mai repede fata in fata cu el, cu managerul adica, si atunci cea mai mare parte din pericol a trecut.

La fiecare recrutare, multi candidati incearca din rasputeri sa ii ocoleasca pe cei de la HR sau pe cei din firmele de recrutare si sa ajunga direct la manageri sau chiar la directorii generali. Normal! E plin Internetul de indemnuri la rascoala. Nu cred ca am vreun articol fara cateva comentarii ca acestea:

“Articolul de mai sus arata cate idei fixe si prejudecati au oamenii din HR. De acolo si regula “Don’t Wait for HR: Target the Decision Maker” https://www.linkedin.com/pulse/20141125113508-33558140-don-t-wait-for-hr-target-the-decision-maker

“Frectie! Aleia ii placea sa gasesca oameni care scriu essaye-uri. Apare alta care spune ca ce manager la asa nivel are timp de timp de timpenii din astea cu scosul unui text sau asezatul si scrisul unui essay (apropos, cunosc doi senatori din USA care au acel “sent from” pe e-mail) Ce e clar e ca celor din RH, fie ei din departamentele de HR, recrutori, agentii etc. le place si le trebuie o gramada de informatii caci la urma urmei ce altceva vind? De acolo si regula de baza in business de a evita de a avea a face cu functia de RH si a se cauta direct angajatorul.”

Cei care incearca sa ajunga direct la decision makers reusesc de multe ori, evident! Interesant, insa, e ce se intampla din acel moment, si despre asta e articolul, de fapt. Ce am scris pana acum e, asa, o paranteza…

Problema e ca nu stii ce vor face directorii si ce alte reactii in lant produce asta. Unii te cheama la interviu, si poti spune ca aproape ai scapat. Altii, insa, trimit mesajul la HR sau la firma de recrutare. Toate firmele de executive search au asta in contract, ca daca cineva trimite CV-ul direct angajatorului, fie ca vrea sa-l sara pe recrutor, fie din greseala, angajatorul se obliga sa-l readuca pe drumul cel bun.

Sigur, nemtii, olandezii, chiar si francezii respecta, de cele mai multe ori, ce ai stabilit cu ei, fie ca ai si semnat un contract sau nu. Altii mai rar. Dar acesta este deja subiectul unui alt articol…

Or, ce fac omul de la HR si cel de la firma de recrutare cand vad ca ai vrut sa-i fentezi, mai ales daca procedura de recrutare era clar precizata in anunt. Probabil ca vor scrie pe coltul CV-ului: “Acest candidat ne ridica niste semne de intrebare. Daca a citit procedura de recrutare si nu a inteles-o, desi era atat de clar expusa, s-ar putea sa aiba ceva probleme de intelegere, de logica sau de inteligenta. Daca a inteles-o, dar nu vrea sa o respecte, inseamna ca ne putem astepta sa faca la fel si in alte cazuri in care va trebui sa se incadreze intr-o anumita disciplina, sa respecte niste reguli. Daca a crezut ca directorul companiei isi pune propriul departament de HR sau pe furnizorii de servicii de recrutare intr-o situatie jenanta, ca a uitat sau ca nu isi mai respecta propriile reguli, te intrebi cum a ajuns el la aceasta concluzie. Sau, daca nu a fost o concluzie, ci o ruleta ruseasca, oare de cate ori va face la fel cu afacerile firmei? Daca acest candidat nu intelege, nu stie sau nu vrea sa respecte regulile, daca are supradimensionat instinctul de a-i pacali pe ceilalti candidati, si pe toata lumea, la modul general, s-ar putea sa nu se incadreze foarte bine in cultura organizationala a companiei, asa cum a fost sintetizata in fisa postului. Propunem, asadar, sa nu fie chemat la interviu si sa fie tinut sub observatie in urmatorii 10 ani pentru toate cazurile in care ar mai aplica, eventual, la noi.

Din cate am observat eu, orgoliul, vanitatea celor de la HR si de la firmele de recrutare nu sunt nici mai mari, nici mai mici decat ale celorlalti angajati. Nu am vazut multi absolventi de teologie printre ei, ca sa te simti mai protejat. De aceea e mai prudent sa te pui in locul lor si sa te gandesti daca nu cumva ai face la fel in aceste cazuri.

Marea intrebare e, asadar, cum stii dinainte daca CV-ul trimis direct la decision maker nu ajunge inapoi la omul de la HR sau la firma de recrutare. Dar acestea sunt simple probleme de management al riscului, pe care managerii cu experienta stiu cum sa le rezolve…

PS: Exemplele de mai sus sunt comentarii doar de la articolul precedent, cel cu Apple si Samsung nici nu m-am dus mai departe…

Intreaba sau comenteaza         (28 comentarii)



  1. reportaje live - 21.08.2017 la 3:46 pm

    tocmai am aflat ca sunt de BCCO :)

    • altii - 21.08.2017 la 3:48 pm

      si noi :)

    • reportaje live - 21.08.2017 la 3:54 pm

      pana vin mascatii, stau pe-ascuns :)

      • altii - 21.08.2017 la 4:57 pm

        si protejat? :) )

  2. Blocajul de pe piata muncii in RO - Nea Tudose drojdieru ne roaga sa venim acasa - 20.08.2017 la 7:47 pm

    Georgica – de ce se mai re-locheaza(?) aici multinationalele daca toti aia apti de recrutare de catre multi-culti nationale, cum e unu mai rasarit pleaca afara din RO?

    Si tot ce le ramine la astia sa recruteze, sint zombies cu creierul ars de smart phones la 25 de ani, si care arata ca aia de-l vinau pe Simon Pegg in “Shaun of the Dead” – vezi filmul este extraordinar.. incepe cu o scena de tineri corporatisti clasici impingind carucioare la WalMart…Da ce sa te mai chinui…uite linkul pe YouTube…

    https://www.youtube.com/watch?v=cnZGdC-vTCo

    Si corporatiile vor crestere economica, dedicatie si entuziasm de la astia..si sa le dea salarii mici…ROTFLMAO..

    Asta este, prietenii tai securistii in frunte cu Petre Roman/Mugur Isarescu si cei ca el cind au facut planurile pentru Romania prin 90′ au zis ca pretul il vor plati 1-2 mil de romani…Dar nu s-au gindit ca 4 vor pleca ei de buna voie, si asa s-a ajuns la situatia de astazi, unde degeaba mai vin impuscatele de corporatii dupa munca ieftina pe aici fiindca nu au pe cine recruta, aia bunii sint de mult afara si restul 80% zombies creier ars la 25 de ani…LOL.

    Spune-le la toti mamelucii de HR bosses din Occident care iti cer oameni ieftini/tineri/buni ca solutia e una singura, sa scada MULT salariile la firmele mama de acolo, sa dea afara oamenii si sa re-locheze productia/serviciile in Bangladesh/Vietnam fiindca China e scumpa si atunci poate au o sansa..

    Atunci si numai atunci poate o parte din Romani vor fi fortati sa vina acasa…LOL, altfel corporatiile de rahat sa se care dreaq de unde au venit (in general nazistii Germani sint cei mai hapsini) si sa ne lase in saracia noast.. A si bineinteles capitalul fix/circulant/activele/utilaje ramin aici in RO…

    Uite de ce nu gasesc fetele de la HR nimic si nici nu vor gasi…e LMC la mintea cocosului :-) , uite eu vin inapoi ai un salariu de 90E pe an pentru mine, brut nu net..LOL

    http://adevarul.ro/news/eveniment/hai-inapoii-despre-migratie-razboiul-romano-roman-1_5998709b5ab6550cb823fe1c/index.html

    http://adevarul.ro/news/eveniment/cea-mai-grava-tragedie-confrunta-romania-1_598c10505ab6550cb8e359a1/index.html

    Si sa venim sa le platim pensiile analfabetilor facuti la apelul bocancilor pensionati la 45 de ani..

  3. JeanValjean - 16.08.2017 la 10:54 am

    Axioma fetei de la HR:
    “Fata de la HR va selecta intotdeauna femei mai urate si mai proaste ca ea”.
    Avand in vedere axioma de mai sus, rezulta lema:
    “Fata de la HR trebuie sa fie cat mai frumoasa si desteapta”.. e greu, insa altfel evident va rezulta un dezastru la selectii.

  4. Ab - 10.08.2017 la 5:28 pm

    Daca la interviu cu fetele de la hr, fac glume sexuale, ma uit la tatele lor, daca se ridica in picioare vreuna ma uit la curul lor si apoi in ochi credeti ca abordez o strategie castigatoare ce mi ar putea aduce job ul?

    • George Butunoiu - 10.08.2017 la 6:38 pm

      Da, daca au peste 50 de ani si de la 85 Kg in sus, cu siguranta ca da! GB

      • Mike B - 11.08.2017 la 7:23 pm

        Trebuie sa aiba si mustata !

  5. Ciorba Reincalzita Ieftina - a intarcat balaia - 04.08.2017 la 12:09 am

    Georgica,

    Hai sa-ti mai spun un secret cum au ajuns o multime de indieni/chinezi sa lucreze in guvernul Canadei atit la federali cit si la provinciali (judetene).

    Cu mici excrocherii…

    La inceput eram nedumerit, bai prea sint multi si destepti, si dupa ce lucrezi cu ei iti dai seama ca 90% dintre ei au foarte multe in comun cu Rromulanii din RRomania, mai ales la caracter..

    Am vorbit cu un romanas de la HR care mi-a explicat trick-ul care e foarte simplu de altfel. Guvernul are niste ECM systems (Enterprise Content Management) care fac o triere automata a CV-urilor primite bazata pe cuvinte si fraze cheie, fiindca la o pozitie de Senior Architect, Senior BSA, etc. primesti 1000 de cereri, toti coloratii vor la guvern (pensii mari/munca putina/siguranta – suna a Romania MI/SRI/MAPN)…LOL

    Bun…vorbesc cu un Rromanas de la un HR dept de la o mare firma si-mi spune secretul simplu si banal. Pui toate requirementurile job-ului asa cum le-au postat aia original cu fonturi foarte mici la sfirsitul documentului, schimbi font color to background(white) and voila, sansele tale ca CV sa fie selectat automat din o stiva de 1000 de email attachments au crescut de sute de ori..

    Pe urma trebuie sa te intilnesti cu diavolita sexy, dar indienii au soft skills (capacitate de BS – bullshitting) mult mai bune decit E. Europenii si chinezii in general.

    S-am incalecat pe-o sa si v-am spus povestea (din raiul politically correct/socialist numit Canada) asa…LOOL

    • Anonymous - 08.08.2017 la 1:32 pm

      ai dreptate, marile escrocherii sunt pentru Rromania, micile excrocherii, doar pentru Canada :) La stadiul asta nu a ajuns Butunoiu, el este in stadiul de junior level :) in ale micilor ”excrocherii” in recrutarea resurselor umane. :)

  6. Ciorba Reincalzita Ieftina - a intarcat balaia - 03.08.2017 la 11:47 pm

    Ce e clar e ca este un blocaj pe piata muncii, si cu cit incearca ciumecele de corporatii sa iasa la suprafata cu tot felul de procese “improved”, cu atit e un rahat care pute mai urit…

    Si hai sa-ti mai spun un secret unele companii lucreaza cu external HR consultants care paseaza ele CV-ul direct decision maker si interviul cu HR este la sfirsit si e formalitate… si altele nu vor de loc, caz in care interviul cu HR e primul…

    Majoritatea “worker bees” in Occident sint nefericiti si se simt prost platiti..asta e creat tot de corporatii, ele ar trebui distruse, si lasat micul business sa infloreasca in IT…

    Firme ca IBM, MS, Apple, Amazon, etc, poate ca au fost dinamice cindva dar acum seamana foarte cu elefantii neperformanti din era industriala sovietica, in afara de their stock valuations, of course…care si alea sint matrasite.

    Dar ce vor aceste corporatii, ce-au voit acel apus?? LOL e simplu sa distruga libera concurente si sa stimuleze monopolul/dependenta techologica absoluta..

  7. Ioana O. - 03.08.2017 la 4:17 pm

    Răspuns la “marea întrebare”: nu ştii. :)
    Experienţa mea ca HR mi-a demonstrat însă că în 99% din cazuri acest lucru se întâmplă atunci când în companie există HR deoarece acesta [HR-ul] este parte a procesului de recrutare şi selecţie.
    În ceea ce priveşte “testarea tehnică” a candidatului de către HR, orice “HR-ist” care lucrează în recrutare şi îşi respectă profesia şi pe cei care aplică pe un post, înainte de a posta un rol şi de a selecta CV-uri, face o calibrare/evaluare a rolului pentru care caută candidaţi, solicitând de la manager (“decision maker”) detalii despre aspectele tehnice necesare postului pe care îl recrutează.
    Asta, deoarece rolul unui recrutor este de a evalua candidaţii atât din perspectivă comportamentală / psihologică, cât şi profesională.
    Astfel, în momentul în care recomandă unui manager un profil, poate să identifice suficient de bine care este nivelul candidatului din mai multe perspective care au relevanţă pentru manager.
    Evident, managerul va fi factorul de decizie cu privire la acceptarea sau nu a unui candidat şi s-ar putea ca uneori să fim surprinşi (zic eu, în sens pozitiv) că atitudinea şi implicarea pot “cântări” mai mult decât “expertiza”… mai ales când e necesar să te poţi adapta la echipă, să fii deschis la a împărtăşi experienţe/cunoştinţe etc. şi nu se caută doar un expert şi-atât…

  8. dans - 03.08.2017 la 3:57 pm

    Mie mi se pare ca o persoana care gaseste o modalitate sa ajunga direct la hiring manager arata ca are si imaginatie, si creativitate si vointa. O aseemenea persoana trebuie sa fie apreciata nu pedepsita.

    In plus, desi procesele sint necesare pentru a asigura un nivel de control, de multe ori sint si stupide, iar actorii care trebuie sa le execute, cam gandesc “inside the box” nu “outside”.

    Eu as discuta direct cu o persoana care reuseste sa ajunga la mine. Nu vad de ce l-as trimite inapoi la HR.

    • George Butunoiu - 03.08.2017 la 4:13 pm

      E si asta o varianta, desigur, intalnita mai ales la firmele romanesti si la cele antreprenoriale, foarte rar la multinationale. Problema ramane, totusi, fiindca nu stii niciodata dinainte ce va decide managerul sa faca. GB

      • Florin K - 03.08.2017 la 4:54 pm

        E mai riscant sa ramai in multime decat sa faci pasul in fata. Uneori merita riscul. In UK avem in companie un sistem de inscriere la internship pt studenti. Unii se inscriu aici, atii sunt mai inventivi si incearca sa ajunga la sefii de departamente. Mie imi plac studentii romani care ma cauta pe Linkedin si imi trimit mesaje clare cu ce vor, si mai ales imi plac cei care identifica in reteaua mea de networking persoane pe care sa le stie si care le pot deschide usa la mine. Astia mi se par cei cu potential. Cu valul poate merge oricine. Bill Gates putea fi un stralucit absolvent de Harvard lucrand pt Steve Jobs.

        • dans - 03.08.2017 la 5:29 pm

          Da, genul acesta de mecanism de conectare este de apreciat. Daca este facut cu tact, diplomatie si bun simt.

          Ce constat din ce in ce mai mult este ca de la un nivel de cariera in sus, PCR este rege. Networking si pe cine cunosti pot face diferenta si cam fac diferenta.

        • George Butunoiu - 03.08.2017 la 8:59 pm

          Nu au nicio legatura aplicatiile spontane (pe care intotdeauna le-am recomandat si le-am incurajat) cu ce am scris eu aici. Eu vorbesc despre o recrutare deschisa, publica, pentru care au fost facute cunoscute clar conditiile si procedurile de aplicare. GB

          • dans - 03.08.2017 la 10:57 pm

            Pana la Dumnezeu te mananca sfintii. Evitati sfintii, daca se poate.

            Este aceeasi situatie cu functionarii de la stat, care se cred mici Dumnezei si iti fac viata grea, doar pentru ca pot.

            • George Butunoiu - 04.08.2017 la 5:21 am

              Da, dar daca sfintii se prind ca vrei sa-i fentezi, se razbuna, daca au ocazia. Asta am zis eu in articol, doar ca folosind mai multe cuvinte… GB

              • Mike B - 04.08.2017 la 6:57 pm

                Fiecare se poate razbuna daca are ocazia.
                Daca sfintii sint fentati si pacatosul ajunge in rai poate umple raiul de comentarii despre cit sint sfintele, mai degraba decit sfintii, de proaste, incompetente etc.
                Comentariile “din interior” sint de multe ori lethale pentru ca HR este in cele mai multe cazuri departamentul cu cele mai multe comentarii negative, din interior, intr-o firma.

                • dans - 04.08.2017 la 7:32 pm

                  Amen to that!

  9. Mike B - 03.08.2017 la 3:46 pm

    !! Si ce daca ajunge CV-ul inapoi la HR sau recrutor?

    Rolul HR-ului si a recrutorului este sa elimine, sa filtreze, nimic mai mult !

    Va bloca HR-ul sau recrutorul un candidat pe care angajatorul direct l-a trimis la HR cu mentiunea ca vrea sa il vada si sa continue procesul?

    Iar daca nu merge inseamna ca nu ar fi mers oricum dar candidatul a cistigat o gramada de timp! Adevarat RH nu au ars gazul ….

    • Ioana O. - 03.08.2017 la 4:26 pm

      Crede-mă că rolul unui HR (recrutor) nu este doar să elimine şi să filtreze CV-uri… şi nici să “blocheze” CV-uri, însă poate recomanda argumentat de ce optează sau nu pentru un candidat.

      Just saying… :)

      • Mike B - 03.08.2017 la 8:53 pm

        Asa e Ioana O, HR-ul (recrutorul) poate recomanda.
        Dar tot recomandare ramine, si de recomandat pot si fosti si actualii asociati ai angajatorului. Multi pot recomanda.

        Miezul situatiei este ca in procesul de recrutare angajatorul decide si in orice business trebuie sa ai de-a face cu platitorul/clientul final nu cu intermediari.
        De acolo si regula de aur din business de a incerca de a evita HR-ul.

        In esenta in business trebuie sa eviti intermediarii, mai ales cei care se erijeaza in specialisti consultanti si “gituiesc” informatia. Brokerii, agentii de asigurari, agentii imobiliari etc. etc. Ce valoare reala adauga acestia?

    • Florin K - 03.08.2017 la 4:43 pm

      Absolut de acord, Mike. M-am nimerit intr-un zbor lung rau Ulaan Baatar – Istanbul langa CTO-ul unei firme pt care am fost interesat sa lucrez la un moment dat. Cum timp era berechet am discutat o gramada, descoperind si interese comune. Omul cauta un om cu profilul meu, i-am spus ca ma intereseaza, mi-a cerut CVul, l-a trimis la HRul lor care facea recrutarea, am povestit, in final nu mi-a convenit pachetul. Dar nu a comentat nimeni la HR ca m-a trimis bossul, ba dimpotriva, am vazut mai multa implicare din partea lor pt ca probabil ala le spusese “mi-a placut de tip”.

      • dans - 03.08.2017 la 5:22 pm

        Exact. Daca l-ai impresionat pe hiring manager, HR-ul devine deja doar o functie de suport pentru realizarea procesului de ofertare si, eventual, angajare. Ceea ce este bine pentru cel care isi doreste jobul.

  10. carcotasu' - 03.08.2017 la 11:33 am

    :) “De aceea e mai prudent sa te pui in locul lor si sa te gandesti daca nu cumva ai face la fel in aceste cazuri.” Ma tem ca multi ar avea comportament mai..exotic!

Intrebari si comentarii


2 + = four